
De Roosendaalse Comedie bestaat 80 jaar.
Dat is natuurlijk reden voor een feestje.
Een bijzondere voorstelling staat op het programma: Een openlucht voorstelling van Lang en Gelukkig.
Hieronder een interview met Gijs de Rooij.
Jullie toneelgroep heeft een jubileum. Hoe gaan jullie dat vieren?
Theatergroep De Roosendaalse Comedie bestaat 80 jaar. We vieren dat met zes of zeven uitvoeringen van de knotsgekke feestelijke familievoorstelling ‘Lang en Gelukkig’, geschreven door Don Duyns. We spelen in juni op een prachtige locatie: het openluchttheater Nispen.
We pakken het groots aan. We werken samen met lokale bedrijven, een kunstenaar, andere verenigingen en disciplines. Kortom: we gaan er echt een feestje van maken.
Daarnaast hebben we onszelf een cadeautje gegeven: een verfrissend nieuw logo en huisstijl: Een nieuwe look, dezelfde passie.
Wanneer zijn jullie opgericht?
We zijn opgericht in 1946.
Hoeveel leden hebben jullie nu? Voor en achter de schermen?
Wij hebben een hechte gemêleerde spelersgroep, bestaande uit 13 leden. We hebben nu op dit moment een wat kleinere groep ten opzichte van een paar jaar geleden. Nieuwe leden zijn van harte welkom.
Meerdere spelers van ons zijn al een behoorlijk aantal jaren lid, omdat ze het zo naar hun zin hebben bij deze club. Ook dit jaar hebben we twee jubilerende leden die 25 jaar bij het gezelschap zijn.
We spelen en tegelijkertijd zijn we ook allemaal verantwoordelijk voor alle zaken achter de schermen. Dat vinden we juist leuk: het gehele proces met elkaar maken.
Wat zijn de drijfveren van jullie vereniging?
We vinden spelplezier belangrijk en tegelijkertijd hebben we met zijn allen één doel voor ogen: een kwalitatief goede voorstelling op de planken brengen. Door iedere productie met een nieuwe professionele regisseur te werken, wordt de kwaliteit gewaarborgd en leren we steeds weer andere dingen.
Locatietheater, dat is wat wij maken, waarbij de stukkeuze aansluit bij de plek waar we spelen. Dit doen we al vanaf 2003. Dat is inmiddels zo’n 23 jaar. Zo heeft het publiek steeds weer een andere intieme theaterbeleving. We vinden het te gek om de voorstelling gemiddeld zo’n zes of zeven keer te spelen voor ons publiek binnen een tijdsbestek van een aantal weken.
Het is zeker niet alleen maar serieus hard werken. Het jaarlijkse doldwaze weekend weg met elkaar versterkt de goede band onderling. Dan gaat het vooral even niet over toneel, maar dan spelen we tot diep in de nacht bordspellen en maken we veel lol met elkaar.
Zo hebben we ook de meeste lol na de repetities en uitvoeringen, wanneer we met elkaar na borrelen en nagenieten in de stad.
Wat zeggen jullie bezoekers over jullie club?
Wij houden van variatie. Geen genre is ons vreemd. We gaan de uitdaging graag aan. We horen terug van ons publiek dat zij dat juist zo leuk vinden: het steeds verrast worden. Ze zien steeds weer iets heel anders op steeds een andere plek waar je geen theater verwacht.
Wat is er anders geworden aan de vereniging in de loop der tijd?
Waar het amateurgezelschap ooit begon met revues en komedies, spelen we in deze tijd het betere (literaire) zeer gevarieerde repertoire.
De Roosendaalse Comedie brengt nu elk jaar een avondvullende voorstelling dat bezocht wordt door een breed publiek.
Wat heeft het gezelschap zoal gedaan?
Met de revues trok het gezelschap destijds 4x per week door het land. Alles werd dan zelf opgebouwd en meegesjouwd.
Ons gezelschap heeft ook veel figuratie werk gedaan. Onder andere voor het TV programma “De Joop en Gaston show” (1995-1997) met Joop Doderer alias Swiebertje en Gaston Berghmans. En dat is bijzonder voor een Brabants gezelschap. Ook is een samenwerking geweest voor een TV programma met Rudi Falkenhagen. Al is dat concept uiteindelijk nooit op TV uitgezonden.
We hebben in het verleden, maar zeker ook nu nog, her en der verschillende gastrollen ingevuld bij andere gezelschappen, zoals destijds bijvoorbeeld Bij Stichting Roos: een Operette vereniging.
Tot en met 2014 heeft het gezelschap daarnaast vijftien jaar voor de kinderen van Roosendaal de Sinterklaasmusical in de grote zaal van de Stadsschouwburg op de planken gebracht. Met steeds zo’n 2400 bezoekers.
Verder zijn we al jaren betrokken bij de Theater op Locatie-spektakels. Iets dat inmiddels uitgegroeid is tot een bekend theaterfenomeen in Roosendaal.
Hoe gaan jullie te werk bij stukkeuze? Waarom speel je een stuk wel of niet?
We houden van het betere werk. We vinden het fijn dat iedereen die wil spelen, ook kán spelen. Soms werken we met een regisseur die vanuit improvisatie tot een stuk komt. Soms heeft een regisseur een sterke voorkeur voor een bestaand stuk of genre. Soms vertrekken we vanuit een genre keuze vanuit de spelers en gaat het leesteam op zoek naar het juiste script dat natuurlijk ook moet passen bij de regisseur die we op dat moment hebben.
Aan welke voorstelling(en) hebben jullie goede herinneringen en waarom?
We hebben sinds 2010 met één regisseur met tussenpozen meerdere keren samengewerkt. En dat is niet voor niets. De kennis en kunde en de klik die hij met ons heeft en wij andersom met hem, maakt dat velen van ons hele fijne herinneringen aan juist deze producties hebben.
Dat zat hem in hoe hij het proces begeleidde, welke visie hij had en deze goed kon overbrengen, het spelplezier dat hij ons gaf, zijn enthousiasme maar ook hoe uiteindelijk de uitvoeringen ontvangen werden bij ons publiek. We hebben veel van hem geleerd.
De voorstellingen die hij met ons heeft gemaakt waren zowel eigen geschreven producties, als bestaande voorstellingen en diverse eenakters tijdens de Theater Op Locatie spektakels.

Eigen productie

jaren zestig

Joop Doderer met De Roosendaalse Comedie

Het logo door de jaren heen

Kras van Judith Herzberg

Ubu Roi van Alfred Jarry

In wankel evenwicht van Edward Albee
Contactgegevens
Anemoonstraat 25
2565 DD Den Haag
info@theaterpunt.nl
070 360 29 94
Contact over website of nieuwsbrief
of opmerkingen
over de nieuwsbrief
en de website
kun je hier terecht.
Nieuwsbrief
van nieuwe aanwinsten
in de bibliotheek
of wil je weten wat andere groepen spelen?
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
